subota, 3. ožujka 2012.

ŠOKAČKA RIČ

                                    





               To su kapci na pendžerima šokački starovjerački kuća. Staro, oronilo, vrime prigazilo, a svaki još postojeći pendžer ( a u našem selu možda još dvi take kuće ) da može pripovidat izpripovido bi svašta. Bilo je na tim pendžerima lipi cura i snaša , tako i momaka i izgledni ljudi, a i ni strašni baba koja su samo posmatrale ko kaki špijuni i kupile materijal za divan sa drugom ili zvonaricom koja bome dobro „zvoni“…a bilo je tud gledanja kroz firanglu na linu snaju, komšinicine švalere, i na kokoši što čeprkaju kad se voda od sapjeranja šikni, bogaranja, pljuvanja, dogovaranja, ogovaranja, …. Znala je tud nadiljom ili kakim svecem bit tepsijica sa masnicom ili kiflicama da se bolje olade ili da koga na jelo primame… Svega je tud bilo! Mene je potaklo da pišem i razmišljam o takom jednom pendžeru kada sam se udala u Sikirevce i vidila kako se tud drži do ručnoga rada.
     U Sikirevcima može proč toledo, rišlje, nec, enklanje, al ništa ne šije motive. Odprilike sam znala što su motivi jer je i moja baka (jaruškinja) pravila i šlingala. Tamo odakle sam ja rodom baš se i ne preferiraje motivi nego samo šlinga i enklanje. Kako sam već godinama ( deset lipi) u Sikirevcima išla sam po svadbama ge se idu gledat sobice koja mlada doseli.
     Ono što mi je zapelo za oko je dio ruva koji mlada doseli u kuću u koju se udaje, a to je: stoljnjak, garnitura (četvrtasto, dugačko i dva mala), milja, otarčić za svetenje za Veliku subotu, i otarak za čiviju  ali sa motivima. Sve vam je to ljudi moji dobro, lipo a i skupo. Radi se ( šlinga ) po domaćem tkanju, pa šlinga po koncu, a motivi da se i ne priča. Motive su pravila dvi možda tri majstorice i kad udare cinu pa se misli kako ćeš namaknit da i kupiš.
    Zato su matere o tom vodile brigu već kad se rodi žensko, a što se ljudi tiče njima je to samo : „ …a ludi žena, od čitavog tuiljavo prave…!“  I tako! Ovaj suvenir je eto taki kaki je, šokački pendžerić, a kad otvotiš – ljepota- motiv ko narisan, na lipom plišu da se bolje vidi, a ogledalci na spihu vuku. Otvoren predstavlja tu šokačku sobicu i dio toga ruva, dio te lipe tradicije kad mlada seli sobicu . –Lipi moj svitu, pogleđite i ponesite i makar dio te ljepote sikirevačke pa uživajte i danas.
         Tako je to izgledalo njekada, a mi smo eto vaki narod pa do svojeg držimo, svoje ne damo a svakako tuže poštivamo. Kod nas je i danas tako. Sobica za paradu, a motiva samo daj! Kako se rade? Rade se na drvenoj rame, namotaje se, krpaje krpačom iglom i to je to. Ima svakaki: srca okrugli, okasti, kockasti… tradicionalno u biloj boje, a u novije vrime dodamo i kake lipe boje pa je malo ljepše a i oku draže.
         Ovaj pendžerić sa slike je zatvoren i svoju priču je ispričo. Neko ga se sjeća a neko i ne, neko o njem priča a neko i ne, ja se iskreno nadam da ćete o mojem sikirevačkom pendžeriću puno pričati jer eto sad opet znate koju rič više.

                 Lipo Vas pozdravlja Šarčeva Marina!


Ovo je motiv je meni najljepši jer prikazuje stiliziranu rozetu đakovačke katedrale, a podloga simbolizira crvenu ciglu kojom je katedrala zidana......


                                           Rozeta đakovačke katedrale, pa sad vidite...........


Ovo je dio milja gdje je motiv ušlingan, pa obheklan i sastavljan u dijelovima.......


Motiv je na ovoj fotografiji ušlingan  u milje na finom domaćem platnu, mi bi rekli tkanju. 

Toliko za ovaj put.... srdačan pozdrav...








Nema komentara:

Objavi komentar